fredag 23 november 2012

Måltidsplanering


Arbeta enskilt

Jag valde miljövalda ingredienser. Pirogens fyllning är köttfärs, men om man vill minska köttmängden kan man ta hälften quornfärs. Brödet innehåller kolhydrater, och det bakar vi själva. Det är billigare och nyttigare än att köpa brödet färdigt. Måltiden är enligt tallriksmodellen. Men när jag skrev in alla ingredienser i matcirkeln fattades det råvaror i frukt och bär samt potatis och rotfrukter. Om man skulle göra den igen skulle jag försöka få in något därifrån också, så att man får i sig allt i min måltid.  Jag valde vitkål och paprika till pirogerna eftersom det är säsong för dem, och behöver inte importeras. Då sparar man pengar och det är bättre för miljön.  

Måltidsplanering:

  1. Göra degen till pirogerna. 
  2. Gör fyllningen medan degen jäser.
  3. Kavla ut degen på en plåt.
  4. Lägg in fyllningen.
  5. Grädda i ugn

1 kommentar:

  1. Positiva: Jag tycker att det är bra att du skrivit om hur du skulle kunna förbättra måltiden

    Jag tycker också att det är bra att du skriver om hur du tänkt när du gjorde måltiden och att det gick vägen

    Att utveckla: Du kanske kan skriva om varför du valde råvarorna du valde om du fattar!

    I de stora är måltiden jättebra och jag gillar ditt tänk!

    SvaraRadera