onsdag 5 december 2012

Reflektionsfrågor-Teknik



  1. Det mesta fungerade bra när jag gjorde skissen,ritningen och modellen. Jag hade en tanke om hur det skulle se ut från början. Sedan skissade jag ner den, och gjorde ritning. Efter att jag gort ritningen  var det lätt att bygga i socker. 
  2. Den kunde vara lite högre, jag gjorde den ganska låg. Man kanske inte skulle få plats med så mycket jord om man skulle odla i den. 
  3. Jag ”sågade” inte sönder sockerbitarna så att de passade i varandra. På min ritning skulle de sitta kloss intill varandra, men jag orkade inte sitta och pilla med små sockerbitar och såga itu dem. Det var det enda jag ändrade.
  4. Man måste såga väldigt mycket för att få den att passa ihop. I kanterna skulle de sågas så att de satt ihop, och det var en sexkantig modell så det skulle bli väldigt mycket sågninge, och det är väldigt jobbigt att såga. Dessutom förstördes  sågarna efter några lecablock och då blev det ännu jobbigare att såga.
  5. Man får ändra passformen så att man slipper såga så mycket. Då kanske man sätter ett helt lecablock in kanten och sågar den andra som möter den. Då sågar man hälften så mycket.
  6. Lecablock görs av lecakulor som är gjorda av kalkfattig lera. De ”gjuts” sedan ihop till lecablock. 
  7. Det är lättare att bära. De är inte lika tunga som t ex sten, dessutom är de mycket större än t ex tegelstenar och man behöver inte lika många. Och det går att såga i dem så att man får bra passform. 
  8. De är jobbiga att såga i och de är inte särskilt snygga. Det krävs mycket murbruk för att de ska fästa. 
  9. De är lätta att hantera, och de går att forma efter behov. 
  10. Vi ska lägga puts på lecablocken för att det ska se snyggare ut. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar