måndag 3 september 2012

Sanning eller Konsekvens: läsa mellan raderna



Sanning eller konsekvens:

1 (s 35)  Nora gör mål och säger: 
”Det kändes skönt, som att komma ut i solskenet en sommarmorgon.”
Hur skulle du tolka denna mening?
  1. Att Nora får tillbaka lite självförtroende.
  2. Att Nora gillade att vara i centrum.
  3. Att Nora gillade att vara utomhus. 

2 (s 35 ) ”Dom andra i laget kramade om mig. Alla utom Fanny som var tvungen att knyta sina skor.” Hur tolkar du Fannys reaktion?

Hon vill inte att Nora ska vara bäst,och hon vill absolut inte visa att hon tycker Nora är bra.

3 (s 39 + 44 med flera) Hur tolkar du de kortare texterna i kursiv stil som dyker upp mellan kapitlena? Vilken funktion har de?
De berättar lite om vad Nora tänker och känner i nästa kapitel.

4 (s 46) Nora och Karin sitter och väntar på bussen efter ”överfallet” i duschrummet. Då säger Karin:
”-Alla hatar mig.Utom du.
Det kändes som om nån hängt på mig en ryggsäck som var så tung att jag nästan ramlade baklänges.”
Hur tolkar du Noras reaktion?

Hon vill inte vara kompis med Karin och hon trodde inte att hon ”betydde” så mycket för Karin. Hon blir väldigt förvånad,eftersom hon ansträngt sig för att inte bli kompis med henne.

5 (s 51 + 52) I slutet på sidan 52 står det: ”Nu såg jag på Sabina att hon var rädd för Nadjas skull.”  (Nadja =Sabinas syster) Vad är det Sabina är rädd för? (Du behöver läsa både sida 51 och 52.)

Hon är rädd att Nadja ska bli som deras mamma,som dricker hela tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar