onsdag 15 april 2015

Konsthistoria


  1. Det står inte om någon konstnär till bilden, men hen målade bilden under det forntida Egypten. 
  2. Målningen pryder en vägg i Nebamus grav. I faraonernas gravkammare målades scener från livet fram till döden. 
  3. Bilden föreställer tre kvinnor. Två av dem dansar och den tredje spelar på ett blåsinstrument. Miljön är inte särskilt tydlig, det kan vara var som helst som detta har utspelat sig i Egypten. Det finns heiroglyfer i bakgrunden. Egypterna gillade att avbilda varje kroppsdel ur dess bästa vinkel. Det har de dock inte gjort i denna bilden, förutom när det gäller ögonen. Alltså ser de ganska naturliga ut, jämfört med hur de brukade målas av. Dock ser ögonen på dansarna och musikerns fötter konstiga ut. 
  4. Jag vet inte vad jag tycker om bilden. För att uppskatta den måste man nog ha en bakgrundshistoria om den. Den gör mig lite förvirrad, varför dansar de? Var är de? Jag får inte så mycket ut av bilden, då jag inte vet något av detta. Jag tycker dock om att man får en inblick i hur det var i det forntida Egypten, och att man får se att de hade dans och musik. Man får se vilka frisyrer de hade, och att de hade vaxklumpar i håret, och hur kläderna såg ut. Det uppskattar jag i bilden. Men annars får jag inte så mycket ut av den.
Här kan du se bilden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar